AMERIČKO ZRAKOPLOVSTVO

P-47 Thunderbolt – noćna mora njemačkih pilota

P47
Foto: www.aviation-history.com
1/4
24.08.2014.
u 12:47

Do kraja rata P-47 uništit će više od 9000 lokomotiva i 86.000 vagona, 68.000 kamiona te 6000 oklopnih vozila i tenkova. Istodobno oborit će oko 3750 neprijateljskih zrakoplova, a oko 3000 uništit će na zemlji.

P-47 bio je jedan od najvažnijih i najčešće proizvedenih američkih zrakoplova te ujedno jedan od najboljih lovačkih bombardera za vrijeme Drugoga svjetskog rata, a do danas je ostao najveći i najteži jednomotorni lovački zrakoplov. Kada se početkom 1943. godine P-47 prvi put pojavio na bojištu, naoružan s čak osam teških strojnica Browning M2 kal. 12,7 x 99 mm, bio je to lovački zrakoplov koji se odlikovao s dotada neviđenom vatrenom moći.

Bez obzira na masu i veličinu, zahvaljujući iznimno snažnom motoru od 2535 KS, mogao je doseći brzinu od gotovo 700 km/h na visini od 9.000 metara. Pred kraj 1944. godine pojavili su se i modeli s motorom od 2800 KS koji su na probnim letovima navodno bilježili brzine od čak 800 km/h, što je P-47 stavljalo uz bok najbržim motornim zrakoplovima Drugoga svjetskog rata (službeno je ipak najbrži saveznički zrakoplov bio britanski Supermarine Spiteful, no bila je riječ o puno lakšem zrakoplovu).

Foto: iloveww2warbirds.com

Protopit P-47 Thunderbolt (XP-47B) testiran je još u svibnju 1941. godine. Već tada je zabilježio iznimno veliku brzinu od 663 km/h (na visini od oko 7800 metara). Prvi serijski primjerci zrakoplova P-47 počeli su se proizvoditi u ožujku 1942., a isporučeni su zrakoplovstvu sredinom iste godine. Prvi primjerci ovoga lovačkog zrakoplova počeli su popunjavati američke eskadrile u Velikoj Britaniji u siječnju 1943. godine.

U ožujku 1943. lovački zrakoplovi P-47 poslani su na svoj prvi borbeni zadatak iznad Francuske, a sljedeći mjesec P-47 ostvario je i svoju prvu zračnu pobjedu, i to protiv moćnoga njemačkog lovca FW-190.

Foto: historylink101.com

U kolovozu 1943. P-47 sudjeluje u prvoj velikoj eskortnoj misiji i otada će u Europi imati standardnu ulogu eskortnog lovca, kakvu je P-38 imao na pacifičkom bojištu. Uz to, redovito će sudjelovati i u bombardiranju neprijateljskih ciljeva (mogao je sa sobom ponijeti oko tonu bombi), ali i u presretanju njemačkih zrakoplova.

Do kraja rata P-47 uništit će više od 9000 lokomotiva i 86.000 vagona, 68.000 kamiona te 6000 oklopnih vozila i tenkova. Istodobno oborit će oko 3750 neprijateljskih zrakoplova, a oko 3000 uništit će na zemlji. Za vrijeme rata stradalo je oko 3500 Thunderbolt zrakoplova. P-47 ostat će u službenoj uporabi unutar američkih snaga sve do 1953. godine.

Foto: www.airfields-freeman.com

Zanimljivo je da su Jugoslaviji, nakon raskida sa Sovjetskim Savezom i Staljinom, u sklopu američke vojne pomoći isporučena 133 takva zrakoplova preimenovana nakon 1947. godine u F-47. Američki su mu piloti za vrijeme rata dali nadimak vrč (engl. Jug) što je bila aluzija na njegov izgled koji je podsjećao na onodobne bočice mlijeka.

Komentara 10

GO
GosponVepar
14:39 24.08.2014.

Zanimljiv avion s odličnim karakteristikama, premda mi je malo neobično što su amerikanci inzistirali da im većina lovaca nosi bombe (imali su tisuće vrhunskih teških i srednjih bombardera), premda im to uvelike smanjuje učinkovitost u zračnim borbama.Očita je i njihova opsjednutost s Browningovom 50 cal. strojnicom koje su gotovo svi njihovi avioni imali u 2 do 12 primjeraka.

KK
kklaic
13:43 25.08.2014.

koliko ja znam najbrži je doista bio Messerschmidt 262 ali je on imao mlazni pogon, u konkurenciji klipno-elisnih mislim da je najbrži ipak bio američki lovac Mustang P-51

Avatar noesiss
noesiss
15:19 24.08.2014.

Ove Nijemce je isamarao tko je stigao, a stalno se sepure, izigravaju gazde Europe. Merkelica ide okolo po svijetu, govori u ime citave Europe, a nitko ziv joj nije dodijelio nikakvu funkciju, ni visu ni manju od bilo kojeg drugog Premijera, a ona se ponasa kao gazdarica EU. Tragikomicno. Ne treba se cudit da ta komunjara puca po svim savovima.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije