navigacija
HLADNI RAT I TEHNIKA

Sovjetski Tu-160 - najveći supersonični bombarder u povijesti

Prototip bombardera Tu-160 završen je 1981. godine te je službena proizvodnja započela tri godine kasnije.

Foto: Wikimedia CC

Priča je započela 1972. godine kada je projekt Tu-160 dobio koncesiju za izgradnju prvog sovjetskog supersoničnog bombardera, piše WHO.

Odmah je dobio nadimak Bijeli Labud, jer je bio bijele boje i aerodinamičnog oblika. Dizajn Tupoljeva natjecao se s dizajnima M-18 te Sukhoi T-4 koji je izgrađen iste godine ali nije ispunjavao ulogu strateškog bombardera. Sovjetska je vlada dala zeleno svijetlo za Tu-160. Sljedećeg je desetljeća izgrađen i testiran te je postao glavni simbol Ruskog ratnog zrakoplovstva, a koristi se i danas.

Prototip bombardera Tu-160 završen je 1981. godine te je službena proizvodnja započela tri godine kasnije. Dizajn je bio tada itekako futurističan. Postavljena su velika krila promjenjive geometrije te je Tu-160 bio inženjersko čudo doba. Tada se tvrdilo da je to najveći i najjači supersonični bombarder. Avion Tu-160 postizao je brzine od 2 Macha, a pogonjen je četirima turbo mlaznim motorima Kuznjecov NK-32. To su tada bili najjači motori ikada postavljeni u avion.

Raspon krila je bio od 20 do 65 stupnjeva, ili od 35.6 do 55.7 metara. Bijeli Labud dugačak je 54 metra. Posada se sastoji od četiri čovjeka - pilota, kopilota, bombardera te operatora obrambenih sustava.

Tu-160 posjedovao je zastrašujući borbeni arsenal od 20 000 kilograma, a mogao je nositi čak dvostruko više tereta. Bombarder je također posjedovao rotacijski lanser za nuklearne rakete.

Nakon početka proizvodnje 1984. godine, avion je prošao velik broj testova prije nego što je ušao u borbu. Sudjelovao je po prvi puta tijekom ruske intervencije u Siriji 2015. godine gdje i danas nastavlja bombardirati neprijateljske položaje. Devetnaest od trideset pet bombardera bilo je smješteno na vojnom aerodromu Pryluky. Nakon što se Sovjetski Savez raspao, nova država Ukrajina preuzela je sve oružje na ukrajinskom tlu. Bijeli Labudi postali su dio njihovog arsenala.

Ruska vojska pokušala je vratiti bombardere te su Ukrajinci iskoristiti to tijekom pregovora. Nakon nekoliko propalih pokušaja dogovora između ukrajinske vlade i Ruske Federacije, dogovor je postignut 1999. godine, da se vrati 8 ispravnih bombardera Tu-160 u zamjenu da Rusija otpiše dio ukrajinskog duga za plin.

Od tad flota Bijelih Labuda kontinuirano raste te ih danas postoji šesnaest. Stalno se nadograđuju i moderniziraju.

>>Sovjetske snage probile obruč oko Lenjingrada

>>Truman objavio da će SAD razviti vodikovu bombu

Ocijeni:

1 2 3 4 5

4 (19 ocjena)
Ispravi pogreške

Ključne riječi

Komentari

28
Registracija
  • makka76 makka76

    08.02.2017 u 21:26h

    dužine 24 metra??? valjda ste mislili na nekakvu maketu.... današnji "malo žešći" projektili su dugački skoro pa toliko, a TU 160 i više nego duplo....
    19 83% 4
  • Korny87

    08.02.2017 u 23:16h

    Među čitateljima osjećam da ne poštuju stoljetnu tradiciju ruskog zrakoplovstva.
    16 55% 13
  • nemam-pojm@

    11.02.2017 u 21:22h

    snaga aviona je zasrašijuća, kad bi na par stotina metara s pola snage preletio iznad grada izazvao bi potres, zračni vrtlog i zvučnu rezonancu. učinak,...razaranje bez borbenog djelovanja
    1 100% 0
  • nemam-pojm@

    11.02.2017 u 21:22h

    snaga aviona je zasrašijuća, kad bi na par stotina metara s pola snage preletio iznad grada izazvao bi potres, zračni vrtlog i zvučnu rezonancu. učinak,...razaranje bez borbenog djelovanja
    1 100% 0
  • nekakav

    09.02.2017 u 07:11h

    nije kopija, već je to original. rusi su prije concorda napravili avion, pa ajd malo 'sjašite'. ruski avioni su prije svega lijepi, sa iznimnim motorima. jer im je strategija drugačija, obrambena. a da su opasni, potvrđuje činjenica da su amerikanci inzistirali da se ih uništi što više, i ukrajince nagovorili da ih unište. ono što je posebno opasno možete vidjeti po tome kolko su se amerikanci trudili da se kod 'razoružanja' neke stvari unište. i tako su rusi skoro pa uništili sve helikoptere koji mogu sletjeti u more, ostalo ih je svega par. kod raketa, znamo što su ameri tražili da se uništi. i zašto danas ne žele sa rusima pokrenuti nove dogovore oko kontrole naoružanja. jer su dronovima nadmudrili ruse, dronovi ne ulaze u nikakva ograničenja, a što je to nego raketa?! srednjeg, dugog, dometa? let na malim visinama je i inače opasan za svaku letjelicu, bez obzira na brzinu. uvijanje krila je poznato, i nešto je rađeno oko toga, ojačanja vrha krila. ali motori su im strašni! jeste vidjeli s koje visine oni bacaju bombe, i kako pogađaju komplekse u siriji? i sad zamislite da je krajem 80-ih došlo do velikog rata, što je sssr imao, i kolko je to efikasno. jeste i dalje sigurno da je nato taj koji u konačnici pobjeđuje? danas nema šanse, a kamoli nekad. i ne, nisam rusofil. al cijenim objektivnost i umjerenost rusa, u svemu. o kulturi nećemo. rus hoda na izložbe, u kino, dok prosječni hrvat kino spomene samo onda kad komentira bacanje novca neke općine ili grada na uređenje kina. o izložbi samo ako je bio neki eksces.
    6 43% 8
  • narod1 narod1

    09.02.2017 u 02:54h

    Ovi Rusi tuku samo po oružju i votki. Njima je život jednostavan. Ali imaju dobre vojne inženjere mora se prizati
    4 29% 10
Pregledaj sve komentare