U posjedu Vojnog muzeja nalaze se i sljedeće dvije makete iz nasljedstva bivšeg JRM-a. Prva maketa predstavlja patrolni brod, sredstvo koje se nalazilo u svakodnevnoj upotrebi za osiguranje morske granice. Sami patrolni brodovi u JRM-u u početku su bili PBR 91 »Golešnica« i PBR-92 »Cer«, brodovi koji su ostali još iz Austro-ugarske mornarice. Prvim programom razvoja flote bila je predviđena izgradnja brodova Č-01, 1951. godine predaje se mornarici patrolni brod »501«, a navedena serija završava se do 1957. godine. U tijeku izgradnje navedene serije već se radilo na razvoju brodova po projektu Č-02. Brodovi su građeni u brodogradilištu »Kraljevica«. Maketa iz zbirke grube je izrade i predstavlja patrolni čamac građen u »Kraljevici« 60-ih godina. Izrađena je od drveta iz jednog komada.
TEHNIČKI PODACI:
DEPLASMAN: 111,6/120,8 t DIMENZIJE: D 35,56 m, Š 5,80 m, V 3,35m
POGON: 2 x 103 kW
BRZINA (ek/maks.): 14,9/19,7 čv AUTONOMNOST: četiri dana NAORUŽANJE: 2 x 20/2 mm M-55 RATNI BK: 20 mm metak, 9 300 komada; PDRB, 64 komada
Druga maketa predstavlja desantno-jurišni čamac DJČ, koji se počinju graditi od 1975. godine u brodogradilištu »Greben« u Veloj Luci na Korčuli s jednim motorom od 993 kW, a u 80-ima se grade s dva motora od 640 kW. Brod je namijenjen brzom prijevozu i desantiranju manjih pješačkih jedinica. Sama maketa znatno je preciznije izrade i s više detalja. Izrađena je od drveta.
TEHNIČKI PODACI:
DEPLASMAN: 32/38 t DIMENZIJE: D 21,30 m, Š 4,80 m, V4,60m
POGON: 1 x 993 kW
BRZINA (ek/maKS.) 16/21 čv AUTONOMNOST: jedan dan DOPLOV: 200 milja NAORUŽANJE: 1 x 20/1 mm M75, 1 x ABG-30 mm
RATNI BK: 20 mm metak, 1 200 komada; 30 mm granata, 480 komada; PDRB, 32 komada
NOSIVOST: šest tona MOGUĆNOST KRCANJA: 60 vojnika s osobnim naoružanjem, vozila: 1 x teretno od 4,5 t ili terensko, topova: 6x20mmM71ili 2x40 mm BOFORS
zanimljivije bi bilo sa više teh detalja i točnosti ............................................... Članak piše kao o maketama patrolnih brodova a na slici je raketna topovnjača. Insistiranje daje početno JRM imao čak dva prestara patrolca je gotovo bez značaja osim ako ne služi nepotrebnom podsmjehu. *********** Čitateljima bi bilo puno važnije kada se već potkrala greška sa fotografijama, da se upozna za logikom označavanja koje su bile usklađene sa tradicijama ratne mornarice UK.------------------ JRM je označivala ratne brodove kako slijedi: a) razarači prema klasi R-11 Split (stari Split),R- 21 Kotor, R-22 Učka 22, RE-51 Triglav i RE-52 Biokovo, VPBR-31 SPLIT (novi Split) i VPBR-32 Koper (kom. 7). b) Patrolni čamci sa stoticama od PČ-101, 102, 103,..... pa do PČ-181 (kom.20) c) Torpedni čamci TČ-211 do TČ-224 kom. 14 d) Raketne topovnjače RČ-301 do RČ-310 imena N.heroja (kom.10) RČ-310 prešao u HRM kao naš Petar Krešimir IV e) Patrolni brodovi od PBR-501 do PBR-524 (kom. 25) i PBR-551 i PBR-552 f) Podmornice predratne P-801 Tara, P-802 Sava, i P-901 Mališan (Džepna) (kom. 3) g) Podmornice P-811 Sutjeska i P-812 Neretva (kom. 2) h) Podmornice P-821 Heroj,P-822 Junak i P-823 Uskok (kom. 3) i) Podmornice P-831 Sava i P-832 Drava (kom. 2) j) Podmornice Džepne (diverzantske ) P-911 Tisa do P-916 Kupa (kom. 6) Zatim slijedi i niz pomoćnih brodova :Minolovaca, tenkonosaca, Vodonosaca, naftonosaca, remorkera, barkasa,desantnih, hidrografskih i školski brodovi Galeb i Jadran. Toliko da se bar ne brkaju klase ratnih brodova. ******************************* Inače Hrvati su bili uvijek poznati kao dobri pomorci , a i pomorski ratnici te treba pomoći u vraćanju i vojne kulture ratne mornarice koja je uvijek slijedila tradicije Britanske ratne mornarice.