DRUGI SVJETSKI RAT

Kod Omiša poginuo Franjo Kluz

Franjo
Muzej istorije Jugoslavije, Beograd
16.12.2014.
u 20:15

Poslije 45 dana njemački lovac FW 58 otkrio je i uništio Kluzov “Potez”. Ostavši bez zrakoplova Kluz se priključio Prvoj zrakoplovnoj bazi u Livnu, a zatim prešao u Italiju i sjevernu Afriku, gdje je ustrojena 1. eskadrila NOVJ, koju su, poslije intenzivne obuke, Saveznici naoružali britanskim lovcima Spitfire.

Pri napadu na omišku luku 19. rujna 1944. poginuo je prvi partizanski pilot i narodni heroj Franjo Kluz. U drugom naletu njegov zrakoplov oborili su njemački Flakovi. Rođen je 1913. kod Bosanske Dubice, te je nakon završetka škole i kraćeg pisarskog staža u odvjetničkom uredu stupio u zrakoplovstvo Kraljevine Jugoslavije. Poslije Travanjskog rata stupio je u novoosnovano zrakoplovstvo NDH. Kako je od ranije bio povezan s Komunističkom partijom, čekao je priliku da ukrade avion i preleti partizanima. Odluku o bijegu ubrzala je njegova kockarska strast i dugovi. Priliku je dobio kada je iz Banja Luke dvokrilcem Potez XXV trebao prevesti lijekove ustaškom garnizonu u Sanskom Mostu. Kluz nikada nije stigao u Sanski Most nego je sletio u Urije kod Prijedora na područje pod kontrolom partizana. Istog dana u Prijedor se spustio i pilot Rudi Čajavec s mehaničarom Mišom Jazbecom u zrakoplovu Breguet XIX. Bio je to začetak partizanske avijacije. Tijekom prvog borbenog leta Kluz je s mehaničarem-strijelcem Ivicom Mitračićem napao kolonu Crne legije, a Čajavec je bacao letke iznad Banja Luke i napao aerodrom Zalužani.

U posljednjem napadu Čajavec je ranjen pa je prisilno sletio pokraj sela Kadinjana. Kako ne bi pao u ruke četnika počinio je samoubojstvo, dok je Jazbec zarobljen i kasnije pogubljen. Poslije 45 dana njemački lovac FW 58 otkrio je i uništio Kluzov “Potez”. Ostavši bez zrakoplova Kluz se priključio Prvoj zrakoplovnoj bazi u Livnu, a zatim prešao u Italiju i sjevernu Afriku, gdje je ustrojena 1. eskadrila NOVJ, koju su, poslije intenzivne obuke, Saveznici naoružali britanskim lovcima Spitfire. S činom kapetana Kluz je obavljao i funkciju političkog komesara. Kao prvi partizanski pilot i iskusan letač sudjelovao je u prvom borbenom zadatku eskadrile u kolovozu 1944. Od tada je s aerodroma u Italiji i Visu letio u više borbenih akcija na području Dalmacije gdje je nakon mjesec dana poginuo.

Komentara 6

AS
at.strasnomlat.75
09:49 19.12.2014.

Slava palim borcima za slobodu...Pali časno u borbi protiv udruženih fašista, domačih izajnika ustaša i četnika. Bit će još Čajaveca i Kluzovaca u ovoj povampirenoj Hrvatskoj...

TT
toni_t
18:10 17.12.2014.

protiv ustaša, izdajica hrvatskog naroda koji su prodali Hrvatsku Dalmaciju, Rijeku i Istru talijanima te slali Hrvate da ratuju i pogibaju po vukojebinama Rusije za svoje gospodare naciste!

DU
Deleted user
22:43 27.01.2015.

Pobjegao je u partizane jer je bio kockar i upao je blago rečeno, u velike dugove i probleme. Tako da je spašavao glavu .Hebalo mu se za komunizam partiju i jugoslaviju...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije