NOVO IZDANJE VOJNE POVIJESTI

I željeznica je pridonosila ustrajnosti rata

Foto: Bundesarchiv
I željeznica je pridonosila ustrajnosti rata
13.04.2017.
u 12:02
Najbolju željezničku povezanost s više od 62.000 kilometara pruge imala je Njemačka, koja je s 28.000 lokomotiva daleko prednjačila i po njihovu broju
Pogledaj originalni članak

Dobra logistička podrška oduvijek je predstavljala osnovni preduvjet uspješnom vođenju rata. Doprema ljudstva, ratne opreme, streljiva, hrane, pića, ali i odvoz ranjenika i poginulih vojnika na bojišnicama Prvoga svjetskoga rata u najvećoj se mjeri odvijala željeznicom u ravničarskim krajevima, dok su se na planinskom području logističke službe morale poslužiti žičarama i stočnim zapregama. No i one su predstavljale tek sponu između planinskih bojišnica i najbližih željezničkih trasa. Vođenje Prvoga svjetskog rata bilo bi nezamislivo u onom opsegu u kakvom ga danas poznajemo da nije bilo željeznice. Od kada je u rujnu 1825. u Velikoj Britaniji u promet puštena prva parna lokomotiva, željeznica je narednih desetljeća doživljavala pravi procvat u Europi i kolonijama.

Već sredinom 19. stoljeća željeznicu nalazimo prisutnu u gotovo svim europskim državama, a tijekom druge polovine stoljeća željeznica je postala okosnica europskoga kontinentalnog transporta. Izgradnja željezničkih pruga ubrzano je prekrivala europski kontinent povezujući međusobno industrijska središta, luke i gradove, sve dok na kraju nije povezala gotovo pa sva iole značajnija mjesta rada i boravka ljudi. Željeznica je značila lakšu i bržu komunikaciju, a time i brži protok robe i usluga koje su pridonosile bržemgospodarskom razvitku Europe.

Za razliku od pomorskog prometa, željeznički promet bio je sigurniji i nije bio ovisan o vremenskim uvjetima. Osim gospodarskih blagodati, razvoj željezničke mreže imao je i važnu vojnostratešku ulogu koja je dobrim dijelom predstavljala i generator njezina razvoja. Možemo slobodno reći da je izum željeznice promijenio način ratovanja jer su komunikacijski pravci postali nemjerljivo brži no ikada ranije, a mogućnosti transporta veće. Mogućnost brzog premještanja ljudstva i teške ratne opreme otvorilo je nove taktičke mogućnosti koje su postale temelj ratnih planova europskih država...

Nastavak teksta čitajte u novome izdanju Vojne Povijesti od 5. travnja na svim kioscima!

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar nemam-pojm@
nemam-pojm@
16:21 14.04.2017.

Bizmark je 40 godina prije l sv.rata pokazao svijetu kako se koristi željeznica za prevoz trupa, koncentraciju snaga.