RATNA MORNARICA

Krstarica HMS Delhi - četvrta od osam krstarica klase „D“

Foto: VP - magazin za vojnu povijest
Krstarica HMS Delhi - četvrta od osam krstarica klase „D“
13.01.2014.
u 10:09
Konačno je potkraj 1944. poslana na Jadran, kao protuzrakoplovni i zapovjedni brod u Splitu.
Pogledaj originalni članak

Britanska laka krstarica Delhi bila je četvrta od osam krstarica klase „D“, građene potkraj i poslije Prvoga svjetskog rata kao poboljšana inačica klase „C“. Standardna istisnina iznosila je 4,850 engleskih tona (1 ts = 1016 kg), a najveća 5,800 ts. Dvije parne turbine ukupne snage 20.000 KS omogućavale su najveću brzinu do 29 čvorova. Brodovi su bili zaštićeni oklopnim pojasom debljine 51 mm i oklopnom palubom debljine 25,4 mm, a naoružani sa šest jednocijevnih topova kalibra 152 mm, dva protuzračna topa kalibra 76,2 mm i 12 torpednih cijevi kalibra 533 mm. Poslije su topovi kalibra 76,2 mm zamijenjeni s dvama ili trima protuzračnim topovima kalibra 102 mm. Delhi je građen u brodogradilištu Armstrong u Walkeru, kobilica je položena 29. listopada 1917., brod je porinut 23. kolovoza 1918., a ušao je u službu tek 7. lipnja 1919. godine. Izravno prije Drugoga svjetskog rata htjelo se preinačiti krstarice klase „D“ u protu-zrakoplovne krstarice, poput klase „C“, gdje su postavljeni jednocijevni ili dvocijevni protuzrakoplovni topovi kalibra 102 mm. Klasa „D“ trebala je dobiti suvremenije topove kalibra 114,3mm u dvocijevnim kulicama, kakvima su bili naoružani britanski novi nosači zrakoplova i preinačeni stariji bojni brodovi, ali su planovi poništeni kada je izbio rat. Ipak je odlučeno pregraditi krstaricu Delhi kao prototip nove serije protuzrakoplovnih krstarica.

Zapovjedni brod

Krstarica Delhi je prije i poslije preinake aktivno djelovala u Drugome svjetskom ratu, u Ekvatorijalnoj Africi protiv francuskih kolonija koje su ostale vjerne vladi u Vichyju i kod savezničkih iskrcavanja u Sjevernoj Africi (operacija „Torch“). Delhi su 20. studenoga 1942. pred obalom Sjeverne Afrike oštetili njemački zrakoplovi, a poslije popravka sudjelovala je 1943. u potpori savezničkim iskrcavanjima u Italiji. Pred Salernom se tijekom operacije „Avalanche“ sudarila s britanskom krstaricom Uganda i ponovno je poslana na popravak, a poslije iskrcavanja u Anziju (operacija „Shingle“) pratila je konvoje na zapadnom Sredozemlju i pružala potporu savezničkom desantu u južnoj Francuskoj (operacija „Dragoon“). Konačno je potkraj 1944. poslana na Jadran, kao protuzrakoplovni i zapovjedni brod u Splitu.

Nastavak teksta pročitajte u novom broju VP magazina!

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

Avatar Stanislav Šolc
Stanislav Šolc
16:38 15.01.2014.

Netko je mogao nešto napisati o djelovanju na Jadranu do kraja rata. Osobno nisam nigdje pronašao ni slova o tome, iako sam u obitelji imao zapovjednike JRM iz tog vremena. U tom vremenu službovao sam u Bariju pri Štabu baze NOV koja je izdavala tjedne biltene, ali ni tamo nisam imao prilike o toj britanskoj krstarici nešto doznati.