VOJNI MUZEJ

Sovjetski helikopter Mi 8

Foto: Wikimedia Commons
Sovjetski helikopter Mi 8
21.09.2015.
u 12:11
Proizvodnja traje do danas s bez­brojnim modelima kako za voj­ne tako i civilne potrebe. Problem nastaje kada 90-ih Rusija presta­je s narudžbama za OS pa se teži­šte stavlja na izvozne varijante. O pouzdanosti govori i sporazum koji odobrava Kongres SAD-a iz­medu OS SAD s ruskim proizvoda­čem „Rosobomeksport" o isporuci 33 vojno-transportna helikoptera M17V5 za OS Afganistana.
Pogledaj originalni članak

U sklopu zbirke zrakoplov­nih sredstava ovdje je predstavljen helikopter Mi 8, jedan od veterana zrakoplovstva i vjerojatno najrasi­reniji model helikoptera u svijetu. Spada u kategoriju srednjeg tran­sportnog helikoptera razvijen u biv­šem SSSR-u kao protuteža arnerič­kom helikopteru Sikorsky S-61. Prvi model tj. prototip s jednim moto­rom nastaje razvojem prethodnika Mi-4 i polijeće 9. srpnja 1961. godi­ne. Nakon zapažanja, ustanovljava­nja nedostataka i raznih ispitivanja dolazi do modela s dva motora i 17. rujna 1962. polijeće nova varijanta. Nakon cijelog niza varijanti u Ka­zanu u listopadu 1963. godine po­lijeće prvi serijski helikopter Mi8T. S obzirom na nisku cijenu, izdr­žljivost i pouzdanost, postaje sve traženiji. Najveći naručitelj su na­ravno oružane snage bivšeg SSSR­a, ali i njima savezničke zemlje, pa dolazi do potrebe otvaranja i nove proizvodne trake u tvomici u Ulan udeu.

Proizvodnja traje do danas s bez­brojnim modelima kako za voj­ne tako i civilne potrebe. Problem nastaje kada 90-ih Rusija presta­je s narudžbama za OS pa se teži­šte stavlja na izvozne varijante. O pouzdanosti govori i sporazum koji odobrava Kongres SAD-a iz­medu OS SAD s ruskim proizvoda­čem „Rosobomeksport" o isporuci 33 vojno-transportna helikoptera M17V5 za OS Afganistana.

U Jugoslaviji je bio znatno zastu­pljen, a nabavljen je kao zamjena za američki S-55 i sovjetski Mi 4. U periodu 1968. - 1969. dolaze 24 ko­mada od kojih se formiraju 787 i 789 transportna eskadrila u sasta­vu 119. helikopterskog puka u NTStr. Do 1981. broj se penje na 93 koma­da i formiraju se 780 i 781 transpor­tna eskadrila 111. puka na Plesu 790 transportna eskadrila 97 avio brigadeu Divuljama, dio se smješta u 890 mještovitu eskadrilu u Bataj­nici. Od 1986. koriste se i za gašenje požara. 3 helikoptera koristi i Auto moto savez Jugoslavije, a od 1981. 2 su u sklopu SSUP-a i angažirana na Kosovu.

SFRJ 80-ih godina nabavlja dva pro­tupodmomička helikoptera Mi 14 PL a 1982. još dva i oni ulaze u sa­stav 784. protupodmomičke eska­drile u Divuljama. Mi 8 je od velikoga značaja i u Hr­vatskom ratnom zrakoplovstvu. Prvi helikopter Mi 8 dolazi zaroblja­vanjem helikoptera broj 12271 kod Petrinje 22. rujna 1991. i dugo je je­dini u sastavu HRZ-a. Nakon obno­ve koristi se do prosinca 1991., kada ga zabunom prizemljuju pripad­nici HV-a kod Šestina. Ponovno se dovodi u funkciju. Dobiva broj 101 i naziv „Stara Frajla", koji ga prati ba­rem u sjećanjima.

Njegova sudbina je za sada žalo­sna i njegovo stanje nije na čast dok čeka da se restaurira. Idući primjer­ci koji dolaze u Hrvatsku, dolaze u vidu civilnih helikoptera za "civilne" potrebe zbog embarga na uvoz vojne tehnike.

Tu je i helikopter u sklopu posta­ve zarakoplovne tehnike u Zrako­plovnoj bazi Zemunik, a koji se pri­je toga koristio u Zrakoplovnoj bazi Divulje. Danas su značajna komponenta u okviru kapaciteta HRZ-a, kako za vojne namjene tako i u sklopu pro­tupožarne borbe kao i neizostavna pomoć u spašavanju ljudskih života.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

DU
Deleted user
09:43 25.09.2015.

Dan prije su najavili helikopterski desant na ZG u podsljemnskom podrucju. Ujutro ok 9.30 na zvuk helikoptera skocila je cijela bojna na noge misleci da je njihov. Nije imao sanse! Sreca pa su piloti bili samo ranjeni, a skoro su ih dokrajcili domaci civili na terenu gdje je sletio. Cuvao sam ga 2 dana... I danas ne znam jeli iko odgovarao za taj propust?!