Svojedobno smo u školama učili kako su jugoslavenski partizani svojim „drvenim razaračima“ uspješno djelovali protiv „njemačkih čeličnih“, ali je istina bila malo drukčija. U pomorskom ratu na Jadranu bili su od jeseni 1943. do proljeća 1945. najaktivniji i najuspješniji saveznički ratni brodovi, posebice britanske motorne torpiljarke (MTB) i topovnjače (MGB). Ipak, u jugoslavenskoj vojnoj povijesti savezničke se operacije rijetko spominju, dok su uspjesi partizanskih brodova i njihovih posada često preuveličavani. Nije sporna činjenica kako su partizani, pretežito Hrvati iz Dalmacije i Primorja, bili vrlo aktivni od samoga početka talijanske okupacije, izvodili sabotaže i diverzije, napadali protivnički pomorski promet, plijenili talijanske i bivše jugoslavenske obalne brodove.
"Službenim“ početkom rata na moru smatra se 24. siječnja 1942., kada su partizani u Gracu kod Makarske zarobili motorni jedrenjak Merkur, a kao dan osnutka Ratne mornarice 14. rujna 1942., kad je u Podgori stvorena prva mornarička stanica. Tijekom 1942. i 1943. slijedile su druge akcije na obali i otocima, a poslije talijanske kapitulacije u rujnu 1943., kada je oslobođena gotovo cijela obala, osnivani odredi naoružanih brodova i pomorski obalni sektori (POS).
Nastavak teksta pročitajte u novom broju VP magazina!