Prije 70 godina na aerodromu u Beninu u Libiji 22. travnja 1944. ustrojena je Prva eskadrila Narodnooslobodilačke vojske Jugoslavije. Iako su partizani još 1942. preletima Rudija Čajavca, Franje Kluza i Milutina Jazbeca dobili prve borbene zrakoplove, oni su ubrzo uništeni. Nakon što su Titovi partizani priznati kao saveznici u ratu protiv sila Osovine, uz ostalu vojnu pomoć dobili su i borbene zrakoplove. Prvu eskadrilu NOVJ-a činilo je 16 britanskih Spitfirea Vc ustrojenih i kao 352. jugoslavenski squadron RAF-a s dva winga. Letačko i tehničko osoblje činili su bivši pripadnici Jugoslavenskoga kraljevskoga ratnog zrakoplovstva koji su prešli u NOVJ i kadrovi Prve zrakoplovne baze NOVJ- a, a zapovjednik je bio kapetan Mileta Protić. Poslije obuke eskadrila je prebačena na aerodrom Cannae u Italiji, a kasnije je još djelovala s Visa i Zemunika kod Zadra.
U nepunih devet mjeseci 1. eskadrila NOVJ-a izvršila je 367 ratnih zadataka u 1210 borbenih letova. Ovi zadaci sastojali su se od bombardiranja, lovačke zaštite i izviđanja. Tijekom rata kroz eskadrilu je prošlo 27 pilota, od kojih su desetorica poginula. Među njima bio je i prvi pilot NOVJa, kapetan Franjo Kluz. Tri mjeseca kasnije, u srpnju 1944. osnovana je i 2. eskadrila NOVJ-a opremljena sa 16 britanskih zrakoplova Hurricane IV RP te ustrojena kao 351. jugoslavenski squadron RAF-a. Zapovjednik eskadrile bio je kapetan Aleksandar Cenić, a kroz nju je prošlo 23 pilota od kojih su četvorica poginula. Eskadrila je također djelujući s aerodroma Cannae, Vis i Zemunik izvršila 226 ratnih zadataka s 971 borbenim letom. Tijekom rata obje eskadrile bile su u taktičkom pogledu podčinjene BAF-u pod britanskim zapovjedništvom. Nakon završetka Drugoga svjetskog rata obje su eskadrile i formalno prešle u sastav Jugoslavenskoga ratnog zrakoplovstva.
Ima film, Prva partizanska eskadrila. Neka se zove Zarko!