PRVI SVJETSKI RAT - STO GODINA KASNIJE

Izložbe ''Dekonzervacija 1914.'' i ''Atmosfera nepoznatog'

Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
Foto: Dekonzervacija 1914. - Sarajevo
Sarajevo
06.07.2014.
u 22:35
Atentat na prijestolonasljednika i nadvojvodu Franju Ferdinanda i njegovu suprugu Sofiju 28. Lipnja 1914.g. u Sarajevu od strane atentatora Gavrila Principa iz Mlade Bosne uzet je kao povod za obračunavanje tadašnjih velesila u prvom uistinu svjetskom sukobu. Po broju zaraćenih strana, masovnoj industriji i broju poginulih predstavlja, najveću do tada, katarzu čovječanstva.
Pogledaj originalni članak

OPIS IZLOŽBE

Izložbu su činile dvije povezane cjeline, prvu čini 19 slika Ante Brešića Mikulića pod nazivom ''Dekonzervacija 1914.'', dok drugu 7 likovnih radova Maje Orlovčić pod nazivom ''Atmosfera nepoznatog''. Radovi su izlagani u razdoblju od 28. lipnja do 02. srpnja 2014.g. u galeriji Morića han, Sarači 77, Barščaršija, Sarajevo (BiH). Blizina izložbe mjestu atentata u Sarajevu i sam dan otvaranja čine izložbu svojevrsnim ''site specific'' prostorom. Izložba je održana u autentičnom Bosankom prostoru Morića hana, prosječni broj posjetitelja po danu iznosio je 300-400 ljudi, većinom stranaca (turista). Od značajnijih posjetitelja izdojio bih glavnu kustosicu fotografije Imperial war museum-a u Londonu Hilary Roberts i prof.Dr. Aliye F. Mataraci iz Međunarodnog Sveučilišta u Sarajevu.

''Dekonzervacija 1914.''

Atentat na prijestolonasljednika i nadvojvodu Franju Ferdinanda i njegovu suprugu Sofiju 28. Lipnja 1914.g. u Sarajevu od strane atentatora Gavrila Principa iz Mlade Bosne uzet je kao povod za obračunavanje tadašnjih velesila u prvom uistinu svjetskom sukobu. Po broju zaraćenih strana, masovnoj industriji i broju poginulih predstavlja, najveću do tada, katarzu čovječanstva. Ishod samog rata vidljiv je u nastavku kroz još veći drugi svjetski rat 1939.-1945., a same posljedice se čak i danas odražavaju u pojedinim dijelovima Europe. Nakon samog atentata i njegovih uzroka duboko povezanih u suprotnim viđenjima rješavanja južnoslavenskog pitanja kroz srpski iredentizam i K.u.K. trijalizam, ubrzo već tokom rata dolazi do laganog zaborava, koji rezultira time da u posljednje dvije godine rata većina vojnika niti ne zna za izvorni povod ratu. U vrijeme 1920-ih godina ponovno se oživljava taj događaj, te se uz njega postavljaju diktirani uzroci i razlozi koji su dirigirani željom i viđenjem pobjedničkih sila. U to vrijeme nestaje raniji mučenički prikaz Franje Ferdinanda i Sofije, te se stvara kult herojstva i mučeništva oko grupe atentatora predvođenih djelom Gavrila Principa. Takvo viđenje se konzervira i službeno tumači sve do danas.

Konzervacija lat. conservatio-čuvanje, očuvanje, održanje.
Prateći vrhunac cikličnog povijesnog događaja kroz njegovo obnavljanje u vidu stogodišnjice, susrećemo se s očuvanim viđenjem događaja iz 1920-ih godina. Ta svojevrsna konzervacija u današnjem vremenu preispitivanja prošlosti izaziva potrebu za povijesnim revizionizmom. Za razliku od revizionizma koji zahtjeva novo tumačenje, radovi se bave deokonzervacijom, znači preispitivanjem samog procesa izbora fotografija, filmskih snimaka i slika izabranih za službeno tumačenje atentata 1914. Izvori za slike su utemeljeni na fotografijama i filmskim prilozima u sekvencama od dva do tri kadra, što daje jedinstven pogled naspram izvornika. Sve slike su rađene kroz likovni eufemizam, koji je namjerno potenciran kako bi se izbjegao subjektivniji i više naracijski prikazan likovni disfemizam, te vlastito tumačenje događaja kroz pojedine povijesne fragmente. ''Pošto je svaka fotografija tek fragment, njena moralna i emocionalna težina zavisi od toga gdje je postavljena''(1). Stoga radovi nastali na temu stogodišnjice predstavljaju svojevrsno svjedočenje procesa konzervacije 1914.g., a svojim propitkivanjem (dekonzervacijom) daju zaseban i kolektivan prikaz. Sam trenutak atentata 28. Lipnja 1914.g. nije prikazan, već se naglašava kroz događaje koji su trenutno i daleko prethodili njemu, također trenutne i kasnije posljedice nakon njega u rasponu od 1894.-1939.g., što omogućuje radovima da stvaraju realniji prikaz događaja i kasnijeg izbora fotografskih i filmskih izvora za povijesno tumačenje, čija vjerodostojnost se uvijek dovodi u pitanje, slično fotografiji Smrt vojnika Roberta Cape, te se postavlja zaključak da fotografska snimka nije dokaz povijesti jer je i sama povijesna (2)

Izvori korišteni za likovnu kompoziciju su iz Hrvatskog državnog arhiva (HDA), Hrvatskog povijesnog muzeja (MPM), Österreichischen Staatsarchiv (OSA) i Jugoslavenska kinoteka RS (JKRS).

1 Susan Sontag, ''Esej o fotografiji'' str. 91
2 Peter Burke, ''Očevid, upotreba slike kao povijesnog dokaza'' str. 21

Ante Brešić Mikulić rođen 01. srpnja 1987.g. u Zagrebu. 2006.g. završava slikarski smjer u srednjoj Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu. Od 2010.g. redovno studira na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na slikarskom odsjeku u klasi profesora Igora Rončevića.

Izložbe i radionice:

2014.g.
- Izložba ''Dekonzervacija 1914'', galerija Morića han, Sarajevo
- Izložba za drugo izdanje časopisa ''Obnova'', Matica Hrvatska, Zagreb
- Skupna izložba ''Neue Kroatische kunst 4.'' Atelier Monika AKC MEDIKA, Zagreb

2013.g.
- Skupna izložba ''Oni dolaze'' Art caffe Divas, Zagreb
- Skupna izložba ''Neue Kroatische kunst 3.'' Atelier Monika AKC MEDIKA, Zagreb
- Skupna humanitarna izložba ''Za Grgu'' galerija Greta, Zagreb
- Radionica scenskog slikanja HNK, Zagreb
- ''Art Depo'' kreativna radionica oblikovanja od otpadnog materijala, Zagreb

2012.g.
- Skupna izložba ''Neue Kroatische kunst 2.'' Atelier Monika AKC MEDIKA, Zagreb
- Radionica scenskog slikanja HNK, Zagreb

Predavanja:
- Predavanje ''Kulturna politika hrvatske države: praksa i alternativa'' Matica Hrvatska, Zagreb 2012.g.
- Predavanje ''Kulturni utjecaj antifašizma, između mita i stvarnosti'' Marica Hrvatska, Zagreb 2011.g.

Postignuća:
2013. – Rad ''Novembarska događanja i SHS'' izabran od komisije ALU za najbolje studentske radove 2012/2013 ak. godine

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.