Sudeti, Drugi svjetski rat. Prilikom transporta Židova u koncentracijski logor, dvojica dječaka uspijevaju pobjeći iz vlaka i pred potjerom se skrivaju u šumi. Početkom 60-ih godina u čehoslovačkoj se kinematografiji pojavila nova generacija filmaša. Lista imena koja su u svega nekoliko godina stasala mahom na praškom FAMU poduža je, a predvode je Miloš Forman, Jiří Menzel, Ján Kadár, Jaromil Jireš, Juraj Herz, Věra Chytilová i Evald Schorma. Ova je generacija u razdoblju od nepunog desetljeća u potpunosti etablirala čehoslovačku kinematografiju u globalnim okvirima, a neočekivan uspjeh praške škole filma priskrbio joj je epitet „čehoslovačkoga filmskog čuda“. U toj plejadi snažnih autorskih ličnosti etiketu najtalentiranijeg redatelja ponio je danas malo poznati Jan Němec. „Enfant terrible“ generacije svojim je filmovima i ponajviše stilskom osebujnošću uzburkavao strasti i nije se libio otvoreno, a opet suptilno kritizirati politički establišment. Iako je u kasnijoj fazi karijere zbog objektivnih okolnosti i sukoba s tadašnjim komunističkim režimom bio prisiljen pobjeći u SAD, Němec je u tri ključne godine svoga stvaralaštva (1964. – 1967.) udario snažan pečat domicilnoj kinematografiji. U tome kratkom razdoblju snimio je tri cjelovečernja filma – prvijenac „Démanty noci“, „O slavnosti a hostech“ i „Mucedníci lásky“ te jednu epizodu („Podvodníci“) u omnibusu „Perličky na dně“. Na samome početku redateljske karijere inspiraciju je crpio iz tada recentno objavljenih pripovijesti češkoga pisca Arnošta Lustiga.
Kao tinejdžer, Lustig je tijekom Drugoga svjetskog rata podijelio sudbinu brojnih europskih Židova te je prvotno deportiran u Theresienstadt, a potom je spletom sretnih okolnosti uspio pobjeći iz vlaka prilikom transporta u Auschwitz. Krajem 50-ih godina izdao je nekoliko popularnih naslova s autobiografskim elementima vezanima uz to razdoblje njegova života. Nakon što je za svoj diplomski rad iskoristio Lustigovu pripovijetku i snimio kratak film „Sousto“, o zarobljenicima koji se posvađaju oko štruce kruha, Němec je za prvi cjelovečernji film kao predložak koristio Lustigovu pripovijetku „Démanty noci“, u kojoj pisac opisuje bijeg dvojice dječaka iz vlaka prilikom transporta u koncentracijski logor...
Nastavak teksta čitajte u novome izdanju Vojne povijesti od 5. listopada na svim kioscima!