DRUGI SVJETSKI RAT

Saveznički vladar neba – P-51 Mustang

P-51
Foto: equipe-flightgear.forumactif.com
21.10.2014.
u 20:50

U trenutku kada se u proljeće 1944. pojavio na europskom bojištu, gotovo nijedan mu njemački zrakoplov nije mogao parirati. Navodno je, kad ga je prvi put ugledao nad Berlinom, zapovjednik njemačkog Luftwaffea Hermann Goring izjavio: "Igra je gotova."

Zrakoplov P-51 Mustang, koji je proizvodila američka tvrtka North American Aviation, bio je nesumnjivo najbolji lovački zrakoplov za vrijeme Drugoga svjetskog rata. Sve je počelo sredinom 1940. godine kada je Britansko vijeće za nabavu, za potrebe Britanskoga kraljevskog zrakoplovstva, od američke tvrtke North American Aviation naručilo izradu zrakoplova koji bi bio naprednija verzija postojećeg Curtissova P-40 Warhawka. Četiri mjeseca poslije, u rujnu 1940. godine, proizveden je prototip (NA-73X) potpuno novog zrakoplova koji je već sljedećeg mjeseca bio prvi put testiran. No testiranja će se i dalje nastaviti sve do pojave P-51A, prvoga pravog modela Mustanga, koji će biti proizveden  u gotovo 1500 primjeraka.

Prvi primjerci ovoga jednomotornog zrakoplova (inačica P-51A), naoružanog sa šest strojnica 12,7 x 99 mm, proizvedeni su još u ožujku 1942. godine. No tada je odlučeno da je potrebno uvesti još neka poboljšanja (vezana za letačke mogućnosti zrakoplova na većim visinama) prije uvođenja u prave borbene operacije. Prve proizvedene primjerke britansko je zrakoplovstvo koristilo kao izviđačke zrakoplove, a poslije je jedan dio bio isporučen i u Kinu.

Kada je u studenome 1942. napokon testiran model P-51B, rezultati su bili više nego dojmljivi: novi je model na visini od oko 9000 metara mogao doseći nevjerojatnu brzinu od 700 kilometara na sat. Tada je ubrzana proizvodnja prvih Mustanga P-51B (proizvedeno je gotovo dvije tisuće primjeraka), a nedugo potom uslijedila je i proizvodnja modela P-51C (oko 1750 primjeraka).

Sredinom 1943. godine testiran je i model P-51D, koji će postati inačica ovog zrakoplova koja se najviše proizvodila (čak 8000 primjeraka). Ova je inačica Mustanga bila opremljena Packardovim motorom od 1490 KS, a zrakoplov je na visini od oko 7 500 metara mogao postići brzinu od 700 kilometara na sat. Istodobno je mogao postići brzinu uspona oko 980 metara u minuti. S vanjskim spremnikom za gorivo, zrakoplov je imao borbeni domet od čak 2 800 kilometara. Model P-51D bio je naoružan sa šest strojnica Browning M2 kal. 12,7 x 99 mm (i šest projektila zrak – zemlja kal. 127 milimetara).

Upravo je Mustang P-51D bio zrakoplov koji je Luftwaffeu zadao završni udarac u Europi. U trenutku kada se u proljeće 1944. pojavio na europskom bojištu, gotovo nijedan mu njemački zrakoplov nije mogao parirati. Navodno je, kada ga je prvi put ugledao nad Berlinom, zapovjednik njemačkog Luftwaffea Hermann Goring izjavio: "Igra je gotova."

Piloti su iznimno cijenili ovaj zrakoplov,  oko 280 pilota postali su zrakoplovni asovi upravo leteći u Mustangu P-51.

>>Katjuša – noćna mora njemačkih osvajača i njihovih saveznika

 

Komentara 5

Avatar jigaboo
jigaboo
23:31 21.10.2014.

Ova je inačica Mustanga bila opremljena s Packardovim motorom ... mislis sa Rolls Royce Merlin-om koji je Pckard radio po licence, iste motore koje je imao I Spitfire. a prije toga je mustang imao Alison koje je bilo smece I ugradjivo se samo u p-38 lightning. e moj historicaru ima nas sto smo se za ovo zanimali jos 70tih godina proslog stoljeca.

GO
GosponVepar
11:31 22.10.2014.

Pa normalno da je Goring shvatio da su izgubili kad je vidio lovca nad Berlinom što je tu čudno ja ne kužim, a i nije baš istina da mu ni jedan njemački zrakoplov nije mogao parirati. Nijemci su radili jako malo aviona na kraju rata pa su se našli 1 naprema 10 sa saveznicima kod Berlina.

GA
galus92
19:42 30.10.2014.

Ovaj članak me je natjerao, da napišem i neka svoja saznanja o sličnim avionima, na drugoj tj njemačkoj strani! Nijemci su krajem WW II proizveli nekoliko klipnih lovaca, koji po svojim karakteristikama prekašaju Mustanga, ali Nijemcima je primanjkavalo kvalitetnih materijalaa za izradu zrakoplova a i saznici su nemilice bombardirali njihove proizvodne kapacitete! Prvo da Spomenemo njemačkog visinskog lovca Ta 152, koji je ime dobio u čast konstruktora Kurta Tanka! Taj avion je letio 759 kmh dosegao plafon leta od 15 100 m a penjao se brzinom od 1152 m na minutu! Napravljeno je samo 200 komada! Amerikanci su sve koje su zaplijenili odvezli u SAD! Drugi lovac je Dornier Do 335! To je bio poseban avion sa 2 motora, koji su bili postavljeni u tandemu, znači jedan naprijed drugi odzada! Postizao je najveću brzinu od gotovo 780 kmh nijedan saveznički lovac mu u brzini nije bio dorastao! Proizvedeno je samo 13 kom! Drugi standardni njemački lovci, kao na pr. Fockewulf 190 D i Me 109 zadnjih verzija se je sa dobrim pilotom mogao ravnopravno mjeriti sa svakim savezničkim lovcem, pa i Mustangom!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije