IZ NOVOG BROJA

Sablja Carske ugarske riječne i pomorske flotile

Foto: Zlatko Čondić
Sablja Carske ugarske riječne i pomorske flotile
19.06.2023.
u 08:30
Ovo je jedna od najrjeđih mornaričkih sablji iz razdoblja slavne Austro-Ugarske Monarhije na ovim našim prostorima
Pogledaj originalni članak

Jedna od najrjeđih mornaričkih sablji iz razdoblja slavne Austro-Ugarske Monarhije na ovim našim prostorima svakako je sablja Carske ugarske riječne i pomorske flotile.

Neznatan broj muzeje i privatnih zbirki može se pohvaliti da je posjeduje u svojem fundusu, pa je samim tim i bilo kakve relevantne podatke o genezi ovoga modela gotovo nemoguće pronaći u dostupnoj stručnoj literaturi. Sablja po svemu sudeći nije bila strogo propisana, pa nailazimo na različite komercijalne varijante, očito prilagođene preferencijama i platežnoj moći pojedinih naručitelja, a njome su, po tada uvriježenim pravilima, bili naoružani kapetani raznih plovila u sastavu Carske ugarske riječne i pomorske flotile. I ova sablja očito je nastala po uzoru na prethodne vojne mornaričke modele. Tu se naročito misli na sablju časnika KuK ratne mornarice M.1846 s koje je preuzet motiv velikog okrunjenog admiralitetskog sidra koje zauzima središnje mjesto na prednjoj strani bogato ukrašene korpe. Uokolo sidra nalaze se velika početna slova M.F.T.R. koja u biti predstavljaju mađarsku inačicu ispisa Carske ugarske riječne i pomorske flotile, odnosno - Királyi Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság.

Osnivačka skupština ove kompanije održana je 24. siječnja 1895. godine u Budimpešti. Na njoj je jasno izražena potreba stvaranja jake riječne i pomorske flotile za prijevoz putnika i tereta u sklopu ugarskog dijela Monarhije, a po uzoru na Austrijski Lloyd i DDSG (Österreichische Donaudampfschiffahrtsgesellschaft). Tvrtka se uglavnom bazirala na promet Dunavom i njegovim pritokama, ali je po uzoru na Austrijski Lloyd svoje djelovanje uskoro proširila na Jadransko, Sredozemno i Crno more. Prema vrlo detaljnom ugovoru sklopljenom s mađarskim kraljevskim ministrom trgovine jasno je definiran odnos između novog brodara i države te obveze društva koje proizlaze iz mađarskih interesa. Osnivanje tvrtke financirano je temeljnim kapitalom od 10 milijuna kruna (pola dionice, pola prioritetne obveznice) od strane Mađarske opće kreditne banke i Mađarske diskontne i mjenjačke banke. Pola ovoga iznosa činile su dionice na ime donositelja nominalne vrijednosti po 200 kruna, a drugu polovinu činile su povlaštene obveznice s nominalnom vrijednošću od 400 kruna i kamatnom stopom od 4 ½ posto. Državnim ugovorom ljenim na 20 godina tvrtka je dobila i državnu subvenciju od 400.000 kruna godišnje.

Cijeli tekst pročitajte u novom broju VP-a koji je u prodaji od 5. lipnja 2023.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.