Dobar se dio muške populacije u djetinjstvu susreo s plastičnim maketama. Dok su jedni odustali nakon što su ugledali mnoštvo sitnih dijelova koje je trebalo obraditi i sastaviti, drugi su sastavili nekoliko maketa, pospremili ih na police gdje su uglavnom skupljale prašinu i prešli na neke ozbiljnije hobije. No postoje i oni kojima je ovaj hobi iz djetinjstva postao sastavni dio života. U tekstu ću reći nešto o ovome zanimljivom hobiju, usko povezanom s vojnom povijesti.
Maketarstvo je hobi koji u sebi ujedinjuje ljubav prema tehnici, interes za povijest i razvoj tehnologije te kreativnost. Maketa je riječ preuzeta iz francuskog jezika, a označava statički prikaz nekog objekta, vozila ili slično. Služi prikazivanju odnosa veličine i izgleda stvarnog objekta i izrađene makete. Maketa se razlikuje od modela, jer model prikazuje način na koji objekt funkcionira (model zrakoplova leti, dok je maketa statična). U engleskom jeziku za maketu se koristi izraz scale model. Makete možete raditi za sebe, bez velike brige koliko ćete točno prikazati željeni objekt. Takav projekt možete završiti u nekoliko dana i tako dobiti zanimljiv ukras na polici. No cilj maketarstva je što vjernije prikazati određenu temu, za što je potrebno poznavanje tehničkih osobina pojedinog predmeta, povijesnih okolnosti u kojima je korišten te poznavanje naprednijih maketarskih tehnika. Izrada takve makete, zavisno od maketara, traje od nekoliko tjedana do nekoliko godina u iznimnim slučajevima. Konačni je rezultat vjerno napravljena maketa koja bi mogla krasiti prostor nekoga vojnog ili tehničkog muzeja. Za izradu makete mogu se koristiti različiti materijali, poput drva, kamena ili mesinga.
Početak plastičnog maketarstva seže oko 1950. godine kada u Americi počinje proizvodnja maketarskih dijelova ubrizgavanjem rastopljene plastike u čelične kalupe. Takav način izrade omogućio je masivniju proizvodnju samih setova te uštedio maketarima trud i vrijeme koje bi potrošili na izradu dijelova makete. Proizvodnja maketa uskoro se proširila na Veliku Britaniju, Italiju, Njemačku i Japan. U posljednje vrijeme značajnu ulogu imaju tvrtke iz istočne Europe i Kine. Razvitak tehnologije omogućio je nekim tvrtkama specijaliziranje za izradu dodatnih setova, nekada i cijelih maketa, od metala ili resina, čijom se ugradnjom postiže realnost izrađene makete. Neke od vodećih tvrtki na području plastičnog maketarstva su Academy, Airfix, Dragon, Italeri, Tamiya i Trumpeter. Danas plastično maketarstvo pokriva ogroman broj tema, kako vojnih, tako i civilnih. Pokrivena su gotovo sva povijesna razdoblja, od figura prvih ljudi, antičkih vojski, preko srednjeg vijeka, Napoleonskih ratova do sukoba 20. i 21. stoljeća.
Prema maketama na izložbama i natjecanjima možemo zaključiti da velik dio maketara preferira makete vezane za razdoblje Drugoga svjetskog rata. Zavisno o afinitetima možete izrađivati makete vojnih i civilnih vozila, zrakoplova, brodova te raznih građevinskih objekata. Popularna je izrada maketa SF tematike te fantasy figura. Proizvođači maketa pokrili su gotovo sve vrste vozila i zrakoplova, od standardnih tipova poput svih verzija ME 109 ili britanskog Spitfirea do eksperimentalnih američkih zrakoplova iz razdoblja Hladnog rata ili njemačkih tenkova serije E. Poseban je dio ovog hobija izrada figura koje mogu biti generičke (američki marinac iz Drugoga svjetskog rata) ili mogu prikazivati određenu povijesnu osobu (generali Montgomery i Romell).
Kombinacija maketa i figura u nekom okolišu koja prikazuje određenu situaciju je diorama, najkompleksniji dio maketarstva, gdje se pokazuje znanje autora pri izradi više elemenata. Ako uđete u bilo koju bolje opremljenu trgovinu igračaka, na jednoj od polica uočit ćete kutije s maketama. Na svakoj od kutija nalazi se box art ili umjetnički prikaz objekta čija se maketa nalazi u kutiji. Sa strane ili na poleđini kutije smješten je prikaz sastavljene makete te njene dimenzije. Uz naziv vozila ili zrakoplova nalazi se i brojčana oznaka mjerila (npr. 1:72 ili 1:35). Mjerilo nam pokazuje odnos veličine stvarnog objekta i makete, tj. koliko je puta maketa umanjena u odnosu na stvarni objekt. Makete vojnih vozila najčešće nalazimo u mjerilima 1:35, 1:48 (odnedavno dosta popularno mjerilo za vojna vozila) te 1:72. Zrakoplovne makete najviše su zastupljene mjerilima 1:48 i 1:72, dok brodove većih dimenzija možete izraditi u mjerilima 1:350 ili 1:700. Mjerila 1:35 i 1:72 nude velik izbor povijesnih figura. Popularna je izrada figura i poprsja većih dimenzija. Uz ova mjerila, postoji i mnoštvo drugih.
U kutiji se nalazi nekoliko nosivih stabala (sprue), na kojima su dijelovi koje treba odvojiti, obraditi i zalijepiti. Dijelova može biti zavisno o mjerilu, od doslovno nekoliko do više od 1.000 dijelova. Također, u kutiji se nalazi i sastavnica (nacrt) koji pokazuje kako treba sastaviti dijelove da bi se došlo do konačna rezultata. Sastavnica uključuje smjernice kako obojiti model te postaviti oznake koje se nalaze u kutiji.
Osnovni alat za izradu maketa su skalpeli, škarice ili mala kliješta za odvajanje dijelova, pincete, razne vrste turpija i fini brusni papir. Potrebno je maketarsko ljepilo za plastiku ili cianoakrilatna ljepila, ako imate resinsku maketu. Nakon što ste uspješno sastavili dijelove, možete pristupiti bojenju makete, kistom ili zračnim kistom – airbrush. Maketu možete obojiti prema nacrtu ili prema fotografiji, ako želite raditi određeno vozilo ili zrakoplov. Nakon bojenja iskusniji maketari koriste različite tehnike postarivanja, poput prljanja, simulacije oštećenja i sl., kako bi njihova maketa dobila na autentičnosti. Najveći stupanj znanja pokazuju oni maketari koji u potpunosti izrade sve dijelove makete sami.
Ovdje sam u najkraćim crtama iznio maketarske tehnike. Više o tehnikama izrade i bojenja te detaljiranja maketa možete pročitati u knjizi Uvod u plastično maketarstvo čiji je autor Mario Gložinić ili u nekoj od knjiga vezanih za maketarstvo na engleskom jeziku (npr. Osprey izdanja vezana za maketarstvo). Ovako šturi podaci mogli bi čitatelja navesti na mišljenje da maketarstvo i nije tako teško i da se to sve može jako brzo napraviti. No da bi se došlo do zadovoljavajućeg rezultata, potrebno je znanja, strpljenja i dosta vremena.
Maketu možete izradit prema sastavnici (tada govorimo da je maketa sastavljena OOTB – out of the box, iz kutija). No maketari obično žele napraviti što točniji rad. Skoro nijedan set nije u potpunosti vjeran pravom objektu pa ga je potrebno prepraviti, za što je nužno nabaviti dodatne setove ili neke detalje izraditi sam. Za to je potrebno prikupiti fotografije, nacrte, videosnimke objekta koji želimo izraditi te pomoću njih izvršiti željene promjene. Korisne podatke možete naći u tehničkim i povijesnim knjigama te dokumentarnim filmovima. Maketarski časopisi i internetske stranice posvećene maketarstvu sadrže podatke o izradi maketa, maketarskim tehnikama te podatke o pravim objektima. Bez korištenja dostupne literature i ostalih izvora teško se može doći do željena rezultata. Nepoznavanje tematike može dovesti do pogrešaka – npr. pogrešna boja, prikaz vozila ili zrakoplova na području ili u vrijeme u kojem nisu korišteni. Ako ste izradili svoju maketu po svim pravilima i uz korištenje potrebne literature, sigurno ćete biti jako zadovoljni rezultatom. Stalan rad rezultirat će sve bolje i točnije izrađenim maketama. Na dobro izrađenoj maketi možete prepoznati sve dijelove pravog objekta (vrsta naoružanja i opreme, detalji u unutrašnjosti zrakoplova i vozila, izgled motora i sl.). Tako izrađen projekt može poslužiti kao muzejski izložak ili kao pomagalo pri nastavi. Preko maketa se može pratiti razvoj određenog naoružanja, npr. serija maketa njemačkih tenkova od Panzera 1 do Mausa ili sve verzije T-34. Dobro izrađena diorama može prikazati neku određenu situaciju u borbi ili rekonstruirati fotografiju. Količina detalja, čak i emocija na licima figura mogu iznenaditi promatrača. Strah na licima njemačkih vojnika koji bježe pred psima na kojima su mine ili užas kod američkih vojnika prilikom ulaska u nacistički logor, samo su neke od zanimljivih stvari koje možete vidjeti na vrhunskim dioramama.
Makete i diorame često možete vidjeti u vitrinama tehničkih, vojnih i prirodoslovnih muzeja. Ako u muzejskoj zbirci nedostaje zrakoplov ili vozilo bitno za određeni događaj, isto je predstavljeno kroz maketu. Dok u Tehničkom muzeju u Zagrebu ima nekoliko maketa vozila ili brodova, u stranim muzejima upotreba maketa i diorama je češća. Vitrine u zrakoplovnim muzejima u Istanbulu ili Grazu krase deseci maketa zrakoplova. Diorame u muzejima često mogu biti izrađene u mjerilu 1:1 i predstavljaju određeni dio života ljudi ili, što je često u prirodoslovnim muzejima, životinja u prirodnoj veličini. Poznati dioramisti Sheperd Paine i Michael Windrow izlažu svoje radove u muzejima i napisali su nekoliko izvrsnih knjiga o ovome najzahtjevnijem dijelu hobija.
Maketarstvo se u ove prostore probija 80-ih godina prošlog stoljeća, u čemu veliku ulogu imaju udruženja mladih tehničara koji organiziraju susrete, izložbe i natjecanja. Nakon razdoblja stagnacije 1990-ih, od 2000. godine raste broj klubova i zainteresiranih za ovaj hobi, posebno zbog lakše nabave maketa i pribora, kako u Hrvatskoj, tako i putem interneta. U Hrvatskoj danas djeluje oko 15 klubova u svim većim gradovima. Veći broj maketara nije povezan s radom klubova. Radove naših maketara možete vidjeti na domaćim i stranim maketarskim internetskim forumima te na natjecanjima.
Najviše maketa na jednom mjestu možete vidjeti na natjecanjima na kojima maketari izlažu svoje radove. Makete se razvrstavaju u kategorije (vojna i civilna vozila, zrakoplovi, brodovi, diorame, figure) koje se dodatno razdjeljuju po mjerilima, ovisno o odluci organizatora. Suci odlučuju o najboljima u kategoriji uzimajući u obzir preciznost izrade, urednost, bojenje i druge elemente bitne da maketa bude što točnija. Među najpoznatijim natjecanjima su „Scale model world“ u Telfordu, Engleska, natjecanje u mađarskom Mosonmagyarovaru koje se održava obično u travnju te „Go modelling“ u Beču koje se održava u ožujku itd. Natjecanja u Hrvatskoj organiziraju MK „David Schwartz“ - KUP ZAGREB u svibnju, Maketarska sekcija autokluba Varteks u Varaždinu – Kup autokluba „Varteks“, Maketarski klub „Maks“ Sisak - Kup Leonardo u Sisku. Najveće i najbolje organizirano natjecanje u Hrvatskoj je „CRNA KRALJICA“ u organizaciji Hrvatske udruge vojnih minijaturista. Održava se u Zagrebu sredinom rujna.
Hrvatsku vojnu povijest ranijih razdoblja možete rekonstruirati korištenjem nekih od dostupnih setova vezanih za srednji vijek ili Napoleonovo razdoblje. Dostupne su i makete zrakoplova iz Prvoga svjetskog rata te međuratnog razdoblja. Razdoblje Drugoga svjetskog rata dobro je pokriveno maketama tehnike. Gotovo na svakom natjecanju neizbježne su makete BF 109 u službi zrakoplovstva NDH ili partizanskih Spitfirea te pokojega oklopnog vozila s naših prostora.
Figure su druga priča. Obično je potrebno izraditi preinake na nekima od postojećih figura da bi se dobili partizani, domobrani ili ustaše, ili je potrebno samostalno izraditi figuru. Domovinski rat dobro je pokriven maketama zrakoplova, najčešće različitih verzija MIG-a 21. Na dostupnim maketama tenkova potrebno je napraviti određene preinake da bi dobili točan prikaz modela korištenih kod nas (npr. verzije T-55 ili preinaka T-72 u M-84). Improvizirana oklopna vozila, TAM i FAP kamione te većinu oružja proizvedenog u Jugoslaviji, maketari su za sada primorani raditi sami. Figure je, također, potrebno preinačiti od postojećih setova ili izraditi samostalno.
Ovo je samo šturi prikaz jako zanimljivog hobija. Vrsta maketa i tehnika izrade ima bezbroj. Možete ih upoznati čitajući dostupnu literaturu ili internetske stranice posvećene maketarstvu. Ipak najbolje je kupiti maketu i osnovni pribor i sami krenuti u izradu teme koja vas zanima. Kvalitetno ćete popuniti slobodno vrijeme i krenuti u proučavanje vojne povijesti s ciljem da vaši radovi budi što točniji. Svaki sljedeći rad bit će bolji i nakon nešto utrošena vremena, posjedovat ćete jednu zanimljivu kolekciju maketa vrijednu divljenja.
Tekst je prvotno objavljen u tiskanom izdanju časopisa u veljači 2013.