Slovenski povjesničar Sašo Radovanović prošle je godine s kolegom objavio knjigu „Bombardiranje Slovenije 1944–1945«, a nedavno je objavio knjigu o bombardiranju Maribora u istom razdoblju.
Obje knjige imaju posebnu vrijednost zbog iznimne količine dokumentarnih fotografija koje su autori uspjeli prikupiti, uključujući i arhive u Velikoj Britaniji, Americi i Njemačkoj. Radovanović je za VP izdvojio neka svjedočenja savezničkih zrakoplovaca o tom bombardiranju. Zrakoplovni narednik Eric William Scott – 21. listopada 1944. Dana 21. listopada 1944. godine, u 19:35 sati, koroška željeznička stanica i most u Mariboru bombardiralo je 60 bombardera Wellington iz 31. i 34. eskadrile SAAF 205. bombarderske skupine RAF-a. Zbog gustih oblaka na cilju (10/10), morali su se spustiti na visinu od 1700 metara. Na cilj su bacili 206,6 tona bombi, odnosno 200 bombi od 2000 funti (200 tona), oko 900 magnezijevih i još 300 fosfornih bombi (6,6 tona). Osvjetljavajuće bombe otkrile su letjelicama zamračeni grad.
Zbog posljedica bombardiranja, poginulo je 20 osoba. U jednom od bombardera koji su te noći bombardirali Maribor, kao bombarder je djelovao zrakoplovni narednik Eric William Scott iz Engleske, koji se ovog leta sjeća ovako: „Naš bombarder je zbog kvara na motoru zakasnio pri polijetanju, pa smo na cilj iznad Maribora stigli 20 minuta iza glavine. Posada mog aviona bila je zapravo britanska, jer je pilot bio Brian Jeffares iz Novog Zelanda, navigator Jack iz Kanade, a strijelci u repu Snowy Ayton također iz Novog Zelanda i Jock Nichols iz Škotske. Ovaj let bio je za nas potpuno neplaniran, jer smo svoj posljednji let na bombarderima Wellington imali 17. listopada 1944. iznad Jugoslavije. Nakon te misije trebali smo se vratiti u Englesku i tamo se obučiti za letenje s bombarderima B-24 Liberator. Međutim, budući da je jedan od pilota predviđenih za let iznad Maribora 21. listopada obolio, poslali su nas umjesto u Englesku na još jednu misiju. Budući da smo zakasnili, nad cilj u Mariboru stigli smo sami. Bacili smo bombe i požurili se natrag kako bismo uhvatili glavinu. Negdje iznad Like u Hrvatskoj napao nas je njemački noćni lovac oko 4 ujutro. Nitko ga nije primijetio jer se približio iz mrtvog kuta s dolje. Napad je pričinio štetu na desnom krilu na rezervoaru za gorivo, pa smo morali ugasiti motor na tom krilu kako bismo uštedjeli gorivo. Svjesni da nas lovac još uvijek prati, svake smo minute mijenjali visinu i oštro skretali, no unatoč tome, lovac nas je ponovno pronašao i napao. Ovaj put nismo imali sreće kao prvi put, jer je avion bio toliko oštećen da se nismo mogli vratiti u bazu u Italiji. Stoga nam je pilot naredio da napustimo avion, dok je on pokušao ublažiti udarac prilikom pada kako bismo lakše iskočili.
Cijeli tekst pročitajte u novom broju VP-a koji je u prodaji od 5. prosinca 2024.