Život piše priče, a ako je u pitanju rat, onda te priče postaju vrlo dramatične i uzbudljive. Neke završe tragično i tužno, a neke sretno. Jedna od ovih sretnih je i priča o posljednjem borbenom letu poručnika („2nd Lt.“) Američkoga ratnog zrakoplovstva (USAAF) Jonesa M. Lawrencea („Serial No. O-760193“).
Netom nakon svitanja 29. svibnja 1944. piloti 97. eskadrile 82. lovačke skupine („97th Squadron 82nd Fighter Wing“) slušali su posljednje upute bojnika Claudea E. Forda o predstojećoj borbenoj misiji. Zajedno s lovcima 95. i 96. eskadrile 82. lovačke skupine trebali su biti pratnja teškim bombarderima 47. i 55. bombarderskog puka 15. zračne vojske („47th and 55th Bomber Wing 15th Air Force“), čiji je zadatak bilo bombardiranje tvornice zrakoplovnih dijelova u Atzgersdorfu (Austrija) i bečkoga ranžirnog kolodvora. Smjer leta pratnje bio je prema Biogradu na Moru, gdje su se trebali spojiti s navedenim teškim bombarderima B-24, te zajednički let Oštarije – Litij – Zeltweg. Iznad Zeltwega zaštitu su trebali preuzeti lovački zrakoplovi P-51. Povratni let bio je u smjeru Zagreb – Karlovac – Bihać – Knin, odnosno duž željezničke pruge na tome putu, i eventualni napad na uočene ciljeve.
Točno u 7:45 uzletjelo je 39 lovačkih zrakoplova P-38 „Lighting“ (95., 96. i 97. eskadrila) iz baze Torremaggiore u Italiji prema istočnoj obali Jadranskoga mora. Nedugo nakon uzlijetanja dva zrakoplova morala su se zbog tehničkih poteškoća vratiti u bazu. Spajanje s formacijom teških bombardera uslijedilo je iznad Novigradskoga mora. Lovci 97. eskadrile zauzeli su položaje lijevo od bombarderske formacije na visini od 6700 metara, dok su lovci 96. eskadrile zauzeli položaje desno, a 95. eskadrile iznad formacije.
Cijeli tekst pročitajte u novom broju VP-a koji je u prodaji od 5. svibnja 2020.