U nekoliko priloga koje smo imali prilike čitati u prošlim brojevima „Vojne povijesti“, imali smo prilike doznati i pojedine informacije o ulozi Južnoafričkog ratnog zrakoplovstva na području Hrvatske tijekom Drugog svjetskog rata. Primjerice, SAAF je bio spomenut u feljtonu o zračnim napadima Saveznika na Zadar i okolicu koji je bio pripremio Jurica Vučetić. No to su bili samo pojedini segmenti, više zapravo natuknice, a tema sama po sebi zapravo velikoj većini posve nepoznata. Jer, što je nad Hrvatskom radilo čak Južnoafričko ratno zrakoplovstvo?
Zahvaljujući Vladimiru Brnardiću, u ovom broju magazina prvi put imamo priliku detaljno čitati o ovoj temi. Zapravo, kako i kolega Brnardić naglašava, sve informacije o djelovanju SAAF-a nad Hrvatskom možemo zahvaliti Tinusu le Rouxu, koji je u vojnom arhivu u Pretoriji napravio više od 500 skenova borbenih izvješća 16. i 19. eskadrile te prikupio osobne fotografije pilota i stavio ih na posebnu internetsku stranicu i tako sve to učinio javno dostupnim. Štoviše, Tinus Le Roux je prošle godine bio na odmoru u Hrvatskoj i Sloveniji te je obišao većinu mjesta na kojima su djelovale spomenute eskadrile. Brnardić je obradio sve te informacije i tako na stranicama ovog broja imamo doista pravi povijesni ekskluziv! Ukratko, kako to sažima Brnardić, Južnoafričko zrakoplovstvo izvršilo je tijekom Drugog svjetskog rata mnogo borbenih i izvidničkih operacija na prostore okupirane Makedonije, Srbije, Slovenije i nama posebno zanimljive Hrvatske. Eskadrile SAAF-a, 16. i 19., stacionirane u Bifernu, u Italiji, napadale su ciljeve prvenstveno prema informacijama i kao potpora jugoslavenskom partizanskom pokretu. Specifične ciljeve, odnosno koncentracije njemačkih i kvislinških postrojbi, tvornice, brodove, zgrade, sela, željezničke postaje, promet i slično identificirali su partizani, a zatim informacije proslijedili SAAF-u. SAAF je u napade kretao s dvomotornim zrakoplovima Beaufighter koji su pomoću raketa i topova od 20 mm te strojnica izvršavali napade. No ti napadi ni po njih nisu bili bezazleni jer su u njima Južnoafrikanci izgubili šest zrakoplova, a mnogi su i oštećeni.
Uživajte u našem povijesnom ekskluzivu!