Sve je češća pojava da dvije sukobljene strane važne bitke koje su međusobno vodile različito vrednuju i smatraju se barem moralnim pobjednicima. Iznimka nije ni pomorska bitka kod ušća rijeke Jalu između kineske i japanske ratne flote, koju svi smatraju japanskom pobjedom, dok Kinezi vjeruju da su oni pobijedili, i čak su nedavno sagradili repliku jedne od svojih oklopnjača iz toga
doba u mjerilu 1:1.
Japan je nakon „nasilnoga“ izlaska iz stoljetne izolacije, čemu su 1858. godine „kumovale“ svjetske velesile, kao i građanskoga rata koji je 1869. godine završio pobjedom pristaša cara nad šogunovom feudalnom vojskom, vrlo brzo postao industrijska nacija u potrazi za sirovinama koje su manjkale otočnomu carstvu. Bilo je logično da će Japan osim kopnene vojske razvijati i ratnu mornaricu. Već je 1867. godine u Francuskoj kupljena prva oklopnjača („Adzuma“),a u Škotskoj i „oklopna korveta“ „Ryujo“. Brodovlje je zatim razvijano uz pomoć britanskih mornaričkih misija, a u Engleskoj su sagrađene oklopnjače „Fuso“, „Kongo“ i „Hiei“.
Mornarica je tijekom 1880-ih godina zbog štednje pala pod utjecaj francuske „nove škole“ („Jeune École“), gdje se vjerovalo da su brze krstarice ne samo jeftinija, nego i bolja investicija od „tromih“ oklopnjača. Japanska mornarica naručila je tri krstarice s oklopnom palubom (dvije u Francuskoj i jednu u Japanu), naoružane s po jednim teškim topom i 12 topova srednjega kailbra.
Cijeli tekst pročitajte u novom broju VP-a koji je u prodaji od 9. siječnja 2019.