MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) je vozilo američke vojske čija je namjena preživjeti razne eksplozije mina i zasjede. Američka kratica u prijevodu znači: “vozilo – otporno na mine – zaštićeno od zasjeda”. Specifično je dizajnirano kako bi se posada obranila od raznih neidentificiranih eksplozivnih naprava (IED), najviše korištenih u Iraku i Afganistanu.
Pentagon je 2007. godine naručio oko 10.000 MRAP vozila uz cijenu od 500.000 dolara po komadu. MRAP program jako je kritiziran u američkoj javnosti zbog svoje vrtoglave cijene od gotovo 50 milijardi dolara.
KARAKTERISTIKE:
– odlično vozilo u operacijama u urbanim i ostalim skučenim prostorima
- podvozje je otporno na eksplozije, trup je u obliku slova V, šasija podignuta, a prozori blindirani
- koristi se za razminiravanje i uklanjanje neidentificiranih eksplozivnih naprava (IED)
Sa svojim odličnim oklopnim karakteristikama, MRAP se pokazao kao najbolji izbor protiv neidentificiranih eksplozivnih naprava. Otporno podvozje, slojevi debelog blindiranog stakla te odlične vozne sposobnosti na svim površinama mogu pomoći svakom vojniku da lakše svlada svoje dnevne zadatke.
MRAP ne koriste samo američka vojska nego i američka policija, FBI i ostale državne agencije za sigurnost.
Postoji mnoštvo raznih MRAP modela:
1. kategorija - MRAP-MRUV
- BAE Caiman 4x4
- BAE OMC RG
- BAE RG-33 4x4
- Force Protection Cougar H 4x4
- International MaxxPro
2. kategorija - MRAP-JERRV
- Force Protection Cougar HE 6x6
- BAE RG-33L 6x6
- GDLS RG-31E
- Thales Australia Bushmaster IMV
- Protected Vehicles Inc Golan International MaxxPro XL
- BAE Caiman 6x6
3. kategorija - Buffalo MRV
Podsjećamo kako je Vlada SAD-a Hrvatskoj vojsci donirala 212 MRAP-ova, što uključuje ova 162 vozila tipa M-ATV (borbena terenska vozila) koja su se koristila u misiji ISAF-a u Afganistanu, 20 vozila tipa MRAP HAGA (sanitetska vozila, isporučenih 21. srpnja 2014.) te 30 vozila tipa MRAP MaxPro, isporučenih u travnju 2014. godine. Starost vozila je od tri do pet godina, s prosječno prijeđenih 20 000 kilometara.
M-ATV koristi “MTVR” podvozje te “TAK-4” ovjes. Trup je dizajnirala tvrtka “Plasan” za korporaciju “Northrop Grumman/Oskosh”. Trup dizajniran u obliku slova “V” štiti putnike od “IED” napada te vozi na nepneumatskim gumama koje mu dopuštaju putovati do 50 km/h uz čak dvije probušene gume. Vozilo može primiti 7,62-milimetarski metak u svoj hidraulički sustav te voziti još stotine metara.
Hrvatski model M-ATV proizvela je korporacija “Oshkosh” iz Wisconsina za “MRAP – M-ATV” program. Ima iste oklopne karakteristike kao i “obična” verzija MRAP-a, ali ima bolju mobilnost, kao što ga označava njegova oznaka – “M-ATV” (MRAP – All Terain Vehicle – MRAP vozilo za sve terene.
S obzirom na troškovnik HV-a, dobiti danas ovo bez plaćanja je nešto fantastično. I još uzmemo li u obzir kako se radi skoro o novoj opremi (MRAP-ovi su u prosjeku stari 5 godina, ako sam dobro pročitao), u pravo vrijeme. Kada se sjetim kako smo mi nekada razvoženi do prve crte u TAM-ovima 150 i 110 "zaštićeni" ceradom... :-D kako god bilo, nadam se kako neće biti potrebe za njihovim masovnim korištenjem u borbene svrhe, bar od strane HV-a.