PRVI SVJETSKI RAT

Izviđački zrakoplov 42. divizije u Italiji

Tomislav Aralica
03.05.2018.
u 07:17

Ufag C.I. je tip izvidničko-bombarderskog zrakoplova Habsburške Monarhije koji se proizvodio tijekom zadnjeg razdoblja rata u Budimpešti.

Nedavno sam na sajmu starina u Zagrebu kupio 20 fotografija iz Prvog svjetskog rata koje su vjerojatno sve pripadale jednom čovjeku, odnosno jednoj obitelji. Sudeći po tekstu na poleđini fotografija te po osobama na njima, barem jedan dio pripadao je naredniku 53. pješačke pukovnije zajedničke vojske (mirnodopski smještaj u Zagrebu) po imenu Slavko Humsky, koji je poslije postao poručnik rovovskog topništva 42. domobranske divizije, zvane Vražja.

Domobranska 42. divizija bila je ratna formacija osnovana 1914. godine spajanjem četiriju domobranskih pukovnija iz Hrvatske i Slavonije. To je jedna od najpoznatijih vojnih postrojba hrvatske ratne prošlosti koja je ratni put počela na srbijanskom ratištu, zatim je upućena u Galiciju, a početkom 1918. godine bila je prebačena na talijansko ratište. Ovdje je reproducirana jedna od tih 20 fotografija na kojoj je skupina od 16 časnika i dočasnika 42. divizije iza kojih se nalazi austrougarski izviđački zrakoplov tipa Ufag C.I. s brojem 161.58.

Na poleđini fotografije je tekst rukom pisan: «Cirć 18. VIII. 918 uzletište vlastite letačke satnije». Dakle, riječ je o izviđačkom zrakoplovu u sastavu letačke satnije (Fliegerkompanie ili Flik, što odgovara danas standardnom pojmu eskadrile) koja je bila operativno podređena stožeru 42. divizije, a bila je smještena na uzletištu u talijanskom mjestu koje se izgovara Cirć, dakle, napisano je fonetski. Riječ je o gradiću podno južnih alpskih obronaka u Južnom Tirolu, gdje se sredinom 1918. nalazila 42. divizija.

Fotografija je nastala nakon bitke na Piavi sredinom lipnja 1918. koja je imala neriješen rezultat. Ufag C.I. je razmjerno poznat tip izvidničko-bombarderskog zrakoplova ratnog zrakoplovstva Habsburške Monarhije, koji se proizvodio tijekom zadnjeg razdoblja rata u Ungarischen Flugzeugfabrik A. G. (Ufag) iz Budimpešte. Proizvedeno je ukupno oko 195 primjeraka ovog tipa zrakoplova koji su svi, osim prototipa, imali linijske motore Hiero od 230 KS. To je bio dvokrilac, dvosjed namijenjen izviđanju i bombardiranju. Svi izvidnički zrakoplovi u RZ Habsburške Monarhije (K.u.K.- Luftfahrtruppen) nosili su oznaku C, a kako je ovo bio prvi izvidnički zrakoplov navedene tvrtke, njegova puna oznaka je bila Ufag C.I. Kako je na oplati motora stajala napisana kratka oznaka tipa zrakoplova i njegova motora UCI – Hiero 230, uobičajilo se među vojnicima ovaj zrakoplova nazivati imenom uci.

Uciji se dijele na stariju i noviju inačicu, koje se razlikuju u nekim detaljima poput oblika repnih površina koje su kod novije inačice boljeg aerodinamičnog oblika. Sredinom 1918. gornje površine ucija bile su obojene u dvobojnu kamuflažu svijetlosmeđe i maslinaste boje, no granice među njima imale su oblik saća – cik-cak. Ta kamuflaža jasno se vidi na našoj fotografiji. Nemamo pouzdan podatak o točnom nazivu zrakoplovne satnije kojoj je pripadao ovaj zrakoplov, to jest koji je broj nosila. Pretpostavljamo da je riječ o satniji dio koje je, na čelu s poručnikom Stjepanom Burazovićem, potkraj 1918. preletio u Ljubljanu te prešao u službu Narodnog vijeća SHS. To je najvjerojatnije bila satnija Flik 35D. Burazović je poslije postao pukovnik, a poginuo je u travanjskom ratu 1941. u nesreći zrakoplova Fieseler Fi 151 C-1 Storch, kod nas poznatog kao roda, tijekom preleta iz Mionice na uzletište Lješnica.

Tekst je prvotno objavljen u tiskanom izdanju časopisa u lipnju 2011. 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije