Naslovnica

Kako je Mariupol postao dom hrvatskih zrakoplovnih legionara sve do sredine 1942. godine

Jedno od važnijih poglavlja hrvatske zrakoplovne povijesti predstavlja sudjelovanje Hrvatske zrakoplovne legije na Ruskom ratištu 1941–1944.
21. studenoga 2022. u 13:27 0 komentara 549 prikaza
Foto: Tomislav Aralica

Jedno od važnijih poglavlja hrvatske zrakoplovne povijesti predstavlja sudjelovanje Hrvatske zrakoplovne legije (dalje HZL) u borbama na Ruskom ratištu 1941–1944. godine.

IZ NOVOG BROJA U-Bootwaffe 1939.-1945.

HZL iznjedrio je 21 zračnog asa, pilota lovca koji su oborili više od 5 neprijateljskih zrakoplova, na čelu sa satnicima Matom Dukovacem s 44 i Cvitanom Galićem s 38 oborenih protivnika. Neobično je što je jedna mala zemlja poput Hrvatske dala u Drugom svjetskom ratu (dalje 2. SR) toliki broj zračnih asova od kojih je prvi oborio više protivnika no najviše rangirani britanski i američki piloti lovci. Uzroka tome ima nekoliko, od okolnosti što su mnogi od tih ljudi bili iskusni piloti koji su godinama ranije služili u Ratnom zrakoplovstvu Kraljevine Jugoslavije (dalje RZ KJ), preko činjenice da su letjeli u sastavu odlično organiziranog njemačkog RZ-a pa do toga što su se u prvim godinama rata borili protiv tehnološki inferiornog i loše obučenog RZ-a SSSR-a. Ali, uzrok zasigurno nije bio samo u tome jer su slične uvjete imali i piloti nekolicine drugih osovinskih država, no njihovi uspjesi u borbi daleko zaostaju za uspjesima hrvatskih pilota.

O HZL-u nije mnogo pisano. Donedavno je jedini kvalitetniji rad bila publikacija Dragana Savića, zrakoplovnog entuzijasta koji je tijekom 80-ih godina razgovarao s gotovo svim tada živim pripadnicima HZL-a, i Borisa Ciglića, elokventnog i marljivog zrakoplovnog povjesničara. U zadnje vrijeme ipak su tiskane dvije značajne knjige o ovoj temi.

Cijeli tekst pročitajte u novom broju VP-a koji je u prodaji od 5. studenog 2022.

IZ NOVOG BROJA Bitka za Atlantik - treći dio IZ NOVOG BROJA Bojni brod Tirpitz IZ NOVOG BROJA Bitka za Atlantik
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.